Saturday, December 20, 2008

United Ke Final

.
RONALDO (kanan) menanduk masuk gol kedua United ketika menentang Gamba Osaka dalam saingan separuh akhir Piala Kelab Dunia di Yokohama,


YOKOHAMA: Manchester United terlalu gagah buat Gamba Osaka dari Jepun apabila merakamkan kemenangan 5-3 untuk menempah tiket ke final Piala Kelab Dunia, semalam – dengan enam gol menyusul dalam tempoh 17 minit mendebarkan.

Tandukan separuh masa pertama Nemanja Vidic dan Cristiano Ronaldo, kedua-duanya menerusi sepakan sudut Ryan Giggs, meletakkan mereka pada landasan baik tetapi aksi babak kedua yang menghidupkan perlawanan itu. Gamba merapatkan jurang menerusi Masato Yamazaki pada minit ke-74 sebelum Wayne Rooney menerkam selang seminit kemudian.

Darren Fletcher menjadikannya 4-1 pada minit ke-78 sebelum Rooney menambah gol kedua beberapa minit selepas sepak mula. Menambah kepada aksi dramatik tersebut, Gamba meraih penalti apabila Gary Neville memegang bola dan Yasuhito Endo menyempurnakannya dengan baki lima minit.

Hideo Hashimoto kemudian menjadikannya 5-3 pada masa kecederaan. United kini perlu mengatasi pasukan Ecuador, Liga de Quito, Ahad ini untuk meraih salah satu mahkota yang belum dijuarai dalam sejarah kelab itu. - AFP

.

No comments:

Post a Comment