Tuesday, December 16, 2008

Cabaran Fabio Capello

.

Fabio Capello

LONDON: Fabio Capello percaya tanggungjawab beratnya baru bermula ketika dia cuba menakluki tugas mustahil bersama skuad England. Selepas permulaan yang kurang memberangsangkan, Capello mengakhiri tahun pertamanya sebagai jurulatih England dengan berjaya memuaskan hati penyokong skuad itu. Warga Itali itu hadir ketika moral skuad berkenaan begitu rendah selepas England gagal melayakkan diri ke Euro 2008, tetapi secara perlahan-lahan dia berjaya meningkatkan keyakinan anak buahnya sehingga memenangi empat perlawanan pertama pusingan kelayakan Piala Dunia.

England ke tahap lebih tinggi daripada apa yang dicapai sejak sedekad lalu. ya sejak 12 bulan lalu, untuk melonjakkan England ke tahap lebih tinggi daripada apa yang dicapai sejak sedekad lalu.


Dalam dunia bola sepak England yang sukar dipuaskan hati peminatnya, kemenangan itu dianggap satu kejayaan dalam pengurusan Capello. Namun mengubah England daripada skuad kurang berjaya kepada unit yang bersatu sehingga memecahkan rekod tanpa kalah Croatia di gelanggang sendiri serta menjinakkan musuh tradisi, Jerman di Berlin, dianggap Capello sebagai sesuatu yang mudah.

Kini, bekas pengurus AC Milan dan Real Madrid itu tahu dia perlu membina daripada asas yang dibuatnya sejak 12 bulan lalu, untuk melonjakkan England ke tahap lebih tinggi daripada apa yang dicapai sejak sedekad lalu.

Capello tidak berminat untuk hanya mengambil bahagian di Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Baginya yang sudah menikmati banyak kejayaan, kembali ke London dengan trofi adalah yang terbaik. “Pasukan ini kurang mantap selepas mereka gagal layak ke Euro tapi selepas ini kami berusaha keras,” katanya. “Ia adalah lebih mudah untuk maju apabila bermula dari bawah dan kemudian melonjak.

Kini, ia kian menjadi sukar. “Apabila anda bermula dari bawah, ia adalah mudah untuk bergerak ke depan. Sekarang kami perlu bersatu untuk mengambil langkah seterusnya. Ia akan menjadi lebih sukar,” katanya. - AFP
.
dipetik drp Berita Harian
.

No comments:

Post a Comment